TEMATIKUS ÓRATERVEK, MINTAPROJEKTEK 2023.
A 2023-as Fenntarthatósági Témahét kiemelt témái a biodiverzitás, a fenntartható értékek és az energia. Ezek mellett a hulladék, mint állandó téma is megjelenik. A megadott témákat három korosztály (alsó tagozat, felső tagozat, középiskola) számára kidolgozott tematikus óratervek és mintaprojektek segítségével ajánljuk feldolgozni.
A mintaprojektek alapján a fenntarthatóság pedagógiájában jártasabb pedagógusok saját maguk is kidolgozhatják a Témahéthez kapcsolódó heti projekttervüket. Ezek mellett az előző évek óratervei és mintaprojektjei is választhatók.
Az alábbi tananyagok kizárólag online, letölthető formában érhetők el ezen a honlapon, nyomtatásuk helyben, az iskolában történik. A felkészüléshez az egyes témák feldolgozását segítő oktatócsomagok is a pedagógusok rendelkezésre állnak, amelyek tartalmazzák a kapcsolódó óravázlatokat, mintaprojekteket, digitális alkalmazásokat, online tanórákat, versenyeket, pályázatokat, aktivitásokat.
A 2023. ÉVI FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT TEMATIKUS ÓRAVÁZLATAI, PROJEKTTERVEI
ALSÓ TAGOZAT
- Hulladék · projektterv
Mit vegyek fel?
A mintaprojekt során az alsó tagozatos diákok az öltözködés témaköréből kiindulva a textilhulladékok problémájával ismerkednek meg. A projekt második részében a textilhulladék hasznosításának egyik lehetséges módját, tárgyak, játékok készítését próbálhatják ki a gyerekek egy zoknihóember készítése révén.
- Hulladék · óravázlat
Legyél válogatós! – A szelektív hulladékgyűjtés alapjai 1.
A két tanóra során az alsó tagozatos gyerekek megismerkednek a szelektív hulladékgyűjtés alapjaival, fontosságával. A témát többféleképpen is igyekszünk közelebb hozni a kisiskolásokhoz: verset és dalt hallgatnak, mesét néznek és játékos feladatokat is megoldanak. A második tanórán pedig a kézügyességüket tesszük próbára: hulladékból készítünk használati tárgyakat.
- Energia · projektterv
ENERGIADETEKTÍVEK
A tanulók megismerik az energia fogalmát; és felismerik, hogy az élőlényeknek és a gépeknek is szükségük van energiára. Megismerik a megújuló és nem megújuló energiaforrásokat. Belepillantanak az erőművek működésébe. Követik az elektromos energia útját a fogyasztókhoz. Megtanulják, hogyan használhatják biztonságosan az elektromos áramot, és megismerik a veszélyeit. Ötleteket gyűjtenek az energiatakarékosságra.
- Energia · óravázlat
Légy energikus!
Az óra célja, hogy megismertesse az energia fogalmát és szerepét a mindennapi életünkben; bemutassa a legfontosabb energiatípusok jellemzőit.
- Energia · óravázlat
Energiavadász
A tanórán a gyerekek megismerkednek a különböző energiaforrásokkal, és csoportosítják őket aszerint, hogy képesek-e megújulni vagy sem. A tanulók rögzítik a megújuló és a nem megújuló energiaforrás fogalmát. Ezt követően egy feladatlap segítségével pármunkában tekintik át az egyes energiaforrások előnyeit és hátrányait.
- Energia · projektterv
Vigyázz az energiára!
A projekt megvalósítását egy bevezető óra előzi meg, ahol a tanító felméri, mennyire élnek a gyerekek energiatakarékosan. Ugyanezen az órán a gyerekek megoldásokat próbálnak keresni a túlzott energiafelhasználás csökkentésére, majd a projekt során ezt igyekeznek a gyakorlatban is megvalósítani. A projekt egy beszámolóval zárul, ahol a csoportok bemutatják az eredményeiket.
- Biodiverzitás · óravázlat
A madarak világa
Az óravázlat célja a madarak megjelenési formája sokféleségének szemléltetése, a madarak alapvető tulajdonságainak megismerése és madárvédelmi eszközök készítése.
- Biodiverzitás · projektterv
Gomba-próba
A mintaprojekt betekintést nyújt a gyerekeknek a gombák csodálatos világba. A gyerekek érdeklődését fenntartva a különféle tevékenységeket mesék és játékokos elemek színesítik.
- Biodiverzitás · projektterv
Védjük meg a beporzókat!
A projekt során megismerkedünk a biodiverzitás fogalmával, az ezt veszélyeztető jelenségekkel. Felhívjuk a tanulók figyelmét a méhek kipusztulásának veszélyére. Megismerjük a beporzás fontos résztvevőit. Rovarhotel, méhlegelő, méhitató elkészítésével mi is a védelmükre kelünk. Plakát segítségével felhívjuk a többi gyerek figyelmét is a problémára, és annak megoldására.
- Fenntartható értékek · óravázlat
Hetedhét hungarikumok
Az óravázlat célja, hogy kialakítsa és elmélyítse a tanulókban nemzeti identitástudatot. Cél, hogy megismerkedjenek a diákok a „hungarikum” fogalmával magyar népmesei kerettörténettel színesítve.
- Tudatos fogyasztás · óravázlat
Fogyasztóvédelem online vásárláskor
A fogyasztói jogok online vásárlás esetén. Milyen jogaik vannak a vásárlóknak, milyen kötelezettségei az eladónak? Kit terhelnek az elállás költségei? Online fogyasztóvédelmi kisokos.
- Tudatos fogyasztás · óravázlat
Energiatakarékosság, energiacímkézés
Környezettudatosság, energiahatékonyság, energiatakarékosság, energiacímkék, fogyasztóvédelmi szempontból. Mit kell tudni az egyes fogalmakról, hogyan lehetünk környezettudatos fogyasztók?
FELSŐ TAGOZAT
- Hulladék · projektterv
Csináljunk kapszularuhatárat!
A mintaprojekt során a tudatos öltözködésre, ruhavásárlásra hívjuk fel a gyerekek figyelmét. A téma fontosságának megismerése után a gyerekek projektfeladata egy saját kapszularuhatár összeállítása és bemutatása, ahol az ökológiai elveket figyelembe véve alakíthatnak ki maguknak egy hétköznapi ruhatárat.
- Hulladék · óravázlat
Mi kerül a szemétbe? – „Emberköpet” vizsgálat
A tanóra célja a gyerekek ráébresztése arra, hogy a különböző életmódot folytató emberek mennyi hulladékot termelnek, és igyekszünk megoldást találni arra is, hogy ennek mennyisége hogyan csökkenthető. Az interaktív óra során a gyerekek saját szokásaikat is felülvizsgálják, ennek kapcsán fejlődik a környezettudatosságuk, szemléletük.
- Energia · projektterv
Felvillanyozódunk
A projekt során a diákok csoportokban dolgozva átismétlik, rendszerezik és bővítik az energiaforrásokkal kapcsolatos ismereteiket. Ez alapján feladatlapot készítenek az alacsonyabb évfolyamba járóknak, hogy ők is rendszerezhessék, bővíthessék tudásukat.
- Energia · óravázlat
A közlekedés ára
A tanóra során a tanulók először egy rövidfilmet néznek meg a nagyvárosi közlekedés környezeti hatásairól. Ezt követően megismerkednek a karbonlábnyom fogalmával, és saját közlekedési szokásaikat megvizsgálva kiszámolják saját magukra ezt az adatot. Csoportmunkában megbeszélik, hogyan lehetne egyénileg csökkenteni a karbonlábnyomot, majd az ötleteiket megosztják az osztállyal.
- Energia · projektterv
Úton az iskolába
A tanóra során a gyerekek megismerkednek a környezetbarát közlekedés alapelveivel, és mindezt összehasonlítják a saját közlekedési szokásaikkal. A második tanóra végén különböző (köztük környezetbarát) szempontokat figyelembe véve kell megtervezniük az útvonalukat az iskolába, majd ezt egy kiállítás rendezésével be is mutatják.
- Energia · projektterv
ENERGIADETEKTÍVEK
A tanulók megismerik az energia fogalmát; és felismerik, hogy az élőlényeknek és a gépeknek is szükségük van energiára. Megismerik a megújuló és nem megújuló energiaforrásokat. Belepillantanak az erőművek működésébe. Követik az elektromos energia útját a fogyasztókhoz. Megtanulják, hogyan használhatják biztonságosan az elektromos áramot, és megismerik a veszélyeit. Ötleteket gyűjtenek az energiatakarékosságra.
- Energia · óravázlat
Ehető napfény
A diákok megismerkedhetnek a napenergiával, mint megújuló energiaforrással, ismereteket szerezhetnek a napenergia felhasználási módjairól. Gyakorlatban ismerhetik meg a napenergiával üzemelő aszaló működését.
- Energia · óravázlat
Légy otthon is „okosabb”!
A foglalkozás a fenntarthatósági (teremtésvédelmi) projekthét egyik választható helyszíne. A foglalkozás célja az okosotthon fogalmának, elemeinek megismertetése, a teremtésvédelemhez való kapcsolása, a mértékletesség és az otthoni energiagazdálkodás összekapcsolása. Az első óra tanteremben, a második óra az informatikateremben valósult meg. A gyerekek a felső tagozat évfolyamaiból, véletlenszerűen érkeztek a foglalkozásra. Max. létszám 25 fő (informatikaterem befogadóképessége). A projekthét zárására (tagozatokat átívelő csoportmunka) egy feladatot delegáltunk a témánkra való visszajelzésként. (Melléklet 8.)
- Energia · projektterv
Zöld energiakommandó az iskolában
Mindennapi életünk egyre növekvő energiafogyasztással jár. A jelenlegi gazdasági helyzetben, és a fenntartható szemléletmód kialakításában fontos, hogy a tanulók megismerjék az energiatakarékossági lehetőségeket. A projekt célja, hogya tanulók ráébredjenek, ők is sok mindent tudnak tenni, hogy spóroljanak az energiával. Cél továbbá az is, hogy magukévá tegyék a környezettudatos magatartási formákat, és felelősséget vállaljanak az élhetőbb bolygónkért. Figyelemfelkeltés a témában az iskola dolgozói és a diákok között.
- Biodiverzitás · óravázlat
Együtt a természetben
A terepgyakorlat során a diákok és a pedagógusok közösen tanulnak a természetben a tudomány nyelvén, ahol játékos természetismereti módszereken keresztül felfedezhetik a természet és a tudomány sokrétű kapcsolatát, és a természet sokszínűségét.
- Fenntartható értékek · óravázlat
Hetedhét hungarikumok
Az óravázlat célja, hogy kialakítsa és elmélyítse a tanulókban nemzeti identitástudatot. Cél, hogy megismerkedjenek a diákok a „hungarikum” fogalmával magyar népmesei kerettörténettel színesítve.
- Tudatos fogyasztás · óravázlat
Fogyasztóvédelem online vásárláskor
A fogyasztói jogok online vásárlás esetén. Milyen jogaik vannak a vásárlóknak, milyen kötelezettségei az eladónak? Kit terhelnek az elállás költségei? Online fogyasztóvédelmi kisokos.
- Tudatos fogyasztás · óravázlat
Energiatakarékosság, energiacímkézés
Környezettudatosság, energiahatékonyság, energiatakarékosság, energiacímkék, fogyasztóvédelmi szempontból. Mit kell tudni az egyes fogalmakról, hogyan lehetünk környezettudatos fogyasztók?
KÖZÉPISKOLA
- Hulladék · projektterv
Nézz tükörbe! – Ökoruhatár kialakítása
A mintaprojekt során a tudatos öltözködésre, ruhavásárlásra hívjuk fel a tanulók figyelmét. A téma fontosságának megismerése után a tanulók projektfeladata egy bazár szervezése, ahol az ökológiai elveket figyelembe véve csereberélhetnek egymás között ruhákat. Kialakíthatja mindenki a saját ökodizájnját. A projekt utolsó óráján a bazár tapasztalatainak a megbeszélésére és a projekt lezárására kerül sor.
- Hulladék · óravázlat
A műszálas ruháktól az emberi szervezetig – a mikroműanyag útja
A tanóra során a tanulók megismerkednek a mikroműanyag fogalmával, forrásaival és veszélyeivel. Az információk nagy részét saját maguk gyűjtik össze kiadott szövegek és internetes kutatás révén. A kapott témát maguk dolgozzák fel és mutatják be a társaiknak.
- Hulladék · óravázlat
Éljünk hulladékmentesen!
A téma feldolgozása felhívja a figyelmet napjaink egyre égetőbb globálissá váló hulladékproblémájára. Tisztázza a hulladékkezelés alapfogalmait, és megoldások megfogalmazását várja el a tanulóktól.
- Energia · projektterv
Ökotérképezés
A tanulók feladata a projekt során, hogy az ökotérképezés módszerével felmérjék az iskolájuk energetikai helyzetét, majd a különböző iskolai tereket áttekintve csoportmunkában megoldásokat dolgozzanak ki az energiafelhasználás csökkentésére. Az eredmények bemutatása egy iskolai fórum keretei között valósul meg.
- Energia · óravázlat
Éljünk energiatakarékosan!
A projekt célja, hogy felhívja a figyelmet az energiatakarékosság különböző lehetőségeire. Arra, hogy megfelelő tervezéssel, körültekintéssel jelentős mennyiségű energiát takaríthatunk meg.
- Energia · óravázlat
Ehető napfény
A diákok megismerkedhetnek a napenergiával, mint megújuló energiaforrással, ismereteket szerezhetnek a napenergia felhasználási módjairól. Gyakorlatban ismerhetik meg a napenergiával üzemelő aszaló működését.
- Energia · projektterv
Energiaforgalom a lakásban
A projekt legfontosabb célja, a fiatalok környezettudatos magatartásának kialakítása. Annak tudatosítása, hogy apró odafigyeléssel mennyi mindent tehetünk a Föld védelme érdekében. Emellett rávilágítani arra is, hogy a hétköznapi szokásaink átalakításával nemcsak a Föld jövőjét biztosíthatjuk, hanem pénzt takaríthatunk meg, illetve megőrizhetjük egészségünket. A diákok csoportokban dolgozzák fel a témát, amelyben a háztartások energiafelhasználását, ennek csökkentési lehetőségeit, új szokások kialakulásának pozitív hatásait vizsgálják. A feladatok végrehajtása folyamatos, hiszen otthoni megfigyelésekre, vizsgálatokra vonatkoznak, melyek fő célja a diákok és családjaik szemléletformálása.
- Energia · óravázlat
Otthonunk energiája
A tanóra során a tanulók megismerkednek a környezetbarát építkezés fogalmával, a passzív és az aktív házak közötti különbséggel. Csoportmunkában pedig feldolgozzák különböző épülettípusok energetikai jellemzőit, és a lehetséges, az energiahatékonyság irányába mutató fejlesztési lehetőségeket.
- Biodiverzitás · óravázlat
Irány az erdő!
A program célja az erdő, mint életközösség megismerése, a természetes és a telepített erdők életközösségének összevetése, az erdők ökológiai szerepének, fontosságának megértése.
- Biodiverzitás · projektterv
A biodiverzitásról globálisan és lokálisan
A mintaprojekt a biodiverzitás globális értelmezését az ökoszisztéma-szolgáltatások, az örökerdő gazdálkodás és a poláros fényszennyezés problémakörén keresztül ismerteti meg a diákokkal, terepi, digitális és hagyományos tanórai módszereket felhasználva. Lokális megoldásként rovarhotel készítésével zárul a projekt.
- Biodiverzitás · óravázlat
Einstein és a méhek
Az óraterv a biodiverzitás jelentőségét, veszélyeztető tényezőit, a méhek biodiverzitás fenntartásában játszott szerepét kívánja bemutatni és feldolgozni.
- Fenntartható értékek · óravázlat
Ez tényleg hungarikum!
A hungarikumok közé tartozó értékek megismerésével a nemzethez való kötődés, és az értékek megőrzése iránti elköteleződés megerősítése.
- Tudatos fogyasztás · óravázlat
FENNTARTHATÓ ÉLETMÓD
- Tudatos fogyasztás · óravázlat
Fogyasztóvédelem online vásárláskor
A fogyasztói jogok online vásárlás esetén. Milyen jogaik vannak a vásárlóknak, milyen kötelezettségei az eladónak? Kit terhelnek az elállás költségei? Online fogyasztóvédelmi kisokos.
- Tudatos fogyasztás · óravázlat
Energiatakarékosság, energiacímkézés
Környezettudatosság, energiahatékonyság, energiatakarékosság, energiacímkék, fogyasztóvédelmi szempontból. Mit kell tudni az egyes fogalmakról, hogyan lehetünk környezettudatos fogyasztók?