MINTAPROJEKT ÉS ÓRAVÁZLAT KÉSZÍTŐ PÁLYÁZAT PEDAGÓGUSOKNAK

A pályázat a 2023. évi Fenntarthatósági Témahét (2023. április 23-28.) keretén belül kerül meghirdetése, kiírója az Belügyminisztérium (BM) megbízásából a PontVelem Nonprofit Kft. A pályázat keretében a fenntarthatóság pedagógiájában jártas pedagógusok a mintaprojektek és óravázlatok kidolgozásával pályázhatnak, amelyek témája illeszkedik a 2023. évi Fenntarthatósági Témahét témáinak valamelyikéhez:

  • BIODIVERZITÁS
  • FENNTARTHATÓ ÉRTÉKEK
  • ENERGIA
  • HULLADÉK

A pályázat beküldési határideje: 2023. január 6. péntek 15:00

TEMATIKUS ÓRATERVEK, MINTAPROJEKTEK 2022.

A 2021/2022-es tanév kiemelt témái a víz, az egészségvédelem és a felelős fogyasztás. Ezek mellett a hulladék, mint állandó téma is megjelenik. A megadott témákat három korosztály számára (alsó tagozat, felső tagozat, középiskola) kidolgozott tematikus óratervek és mintaprojektek segítségével ajánljuk feldolgozni.

A mintaprojektek alapján a fenntarthatóság pedagógiájában jártasabb pedagógusok saját maguk is kidolgozhatják az aktuális tanév témáihoz kapcsolódó heti projekttervüket. Ezek mellett az előző évek óratervei és mintaprojektjei is választhatók.

A tananyagok 2022. február 25-től kizárólag online, letölthető formában érhetők el a honlapról, azok nyomtatása helyben, az iskolában történik. A felkészüléshez az egyes témák feldolgozását segítő oktatócsomagok állnak a pedagógusok rendelkezésre, amelyek tartalmazzák az egyes kiemelt témához kapcsolódó óravázlatokat, mintaprojekteket, digitális alkalmazásokat, online tanórákat, versenyeket, pályázatokat, aktivitásokat.

A 2022. ÉVI FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT TEMATIKUS ÓRAVÁZLATAI, PROJEKTTERVEI

ALSÓ TAGOZAT

  • VÍZ · ÓRAVÁZLAT

    A VÍZIPÓK BIRODALMÁBAN

    Vizes élőhelyek állatainak megismerése terepi vizsgálatokon keresztül.

  • VÍZ · ÓRAVÁZLAT

    KIK LAKNAK A PATAKBAN? KIK LAKNAK A TAVAKBAN?

    Vizes élőhelyek állatainak megismerése terepi vizsgálatokon keresztül.

  • VÍZ · ÓRAVÁZLAT

    CSEPPBEN A TENGER

    A gyerekek vízhez való pozitív kötődésének kialakítását segítő óravázlat, a víz téma komplex körbejárásával.

  • VÍZ · PROJEKTTERV

    EGY CSEPP VÍZBŐL

    A tanulók érzékszervi vizsgálatokat végeznek, majd szemléletesen bemutatják a Föld vízkészletének arányait. Ezután víztakarékossággal kapcsolatos matematikai feladványokkal végeznek, majd a vízről verselnek, mesélnek, énekelnek.

  • VÍZ · PROJEKTTERV

    KÖZÖS KINCSÜNK, A VÍZ

    A tanórák folyamán a diákok megismerkednek a vízfogyasztás szükségességével és megtudják, hogyan kerül a víz a poharunkba.

  • EGÉSZSÉGVÉDELEM · ÓRAVÁZLAT

    FENNTARTHATÓ, EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS

    A saját magunk által tudatosan megtervezett és elkészített kenyér sütésével és a tantermünkben superfood élelmiszer (csírák) előállításával hozzájárulunk egészségünk védelméhez és megtanuljuk a fenntartható táplálkozáshoz szükséges alapelveket.

  • EGÉSZSÉGVÉDELEM · PROJEKTTERV

    ÉLELMISZER-HULLADÉK FELMÉRÉS

    A tanulók saját megfigyeléseikre alapozva összehasonlítják az elfogyasztott élelmiszer mennyiségét az elpazarolt élelmiszer mennyiségével, az eredmények alapján közösen kialakítanak egy iskolai és egy otthoni kezdeményezést az élelmiszer-hulladék csökkentése érdekében.

  • EGÉSZSÉGVÉDELEM · PROJEKTTERV

    "SZERESD A VIRÁGOT..."

    A projekt célja, olyan növényekkel gazdagított tantermi környezet kialakítása, amely a testi és a lelki egészségükre egyaránt pozitívan hat.

  • FELELŐS FOGYASZTÁS · ÓRAVÁZLAT

    FENNTARTHATÓ ÉLETMÓD

    A diákok megismerkedhetnek a fenntartható életmód, a fenntartható táplálkozás és az élelmiszerpazarlás fogalmával.

    feltöltés alatt

  • FELELŐS FOGYASZTÁS · ÓRAVÁZLAT

    PIACON VAGY SZUPERMARKETBEN?

    Az óravázlat célja a tudatos vásárlói szokások kialakítása, a fogyasztói kultúra fejlesztése, és elgondolkodtatni a gyerekeket, hogy ők is képesek sok mindenen változtatni egyszerűen azzal, hogy a vásárlásaik során döntéseket hoznak.

  • FELELŐS FOGYASZTÁS · PROJEKTTERV

    FÖLD – KVÍZ

    A projekt során átbeszéljük a gyerekekkel a hulladékkezelés 6R tanácsait és összeállítjuk a Föld-kvíz társasjátékot előre megadott szabályok és minták alapján.

  • FELELŐS FOGYASZTÁS · PROJEKTTERV

    A PÉNZEDDEL SZAVAZOL!

    A Tudatos Vásárlók 12 pontjának komplex bemutatása 1 projekthéten keresztül.

  • FELELŐS FOGYASZTÁS · PROJEKTTERV

    ÖNMAGUNK ÉS KÖRNYEZETÜNK TISZTÁN TARTÁSA FENNTARTHATÓBB MEGOLDÁSOKKAL (SZAPPANKÉSZÍTÉSSEL)

    A projekt első felében a tanulók megismerkednek a tisztálkodás fenntarthatóbb lehetőségeivel, a második felében a szappankészítés lépéseivel, majd a tanulók saját szappant készítenek maguknak.

  • HULLADÉK · ÓRAVÁZLAT

    MOBIL-ÉLET

    A mobiltelefon funkciói, életútja, alkotórészei és hulladékként történő kezelése.

  • HULLADÉK · ÓRAVÁZLAT

    HOVÁ VISZED AZ ENERGIÁT?

    Szárazelemek és akkumulátorok újrahasznosítása.

  • HULLADÉK · PROJEKTTERV

    NÉZZ SZEMBE A SZEMETEDDEL! HASZNOSÍTS ÚJRA!

    Az óravázlat során a diákok általános tájékoztatást kaphatnak a hulladékokról, azok gyűjtéséről és felhasználásáról. Játékok készítése hulladékból.

FELSŐ TAGOZAT

  • VÍZ · ÓRAVÁZLAT

    KIK LAKNAK A PATAKBAN? KIK LAKNAK A TAVAKBAN?

    Vizes élőhelyek állatainak megismerése terepi vizsgálatokon keresztül.

  • VÍZ · ÓRAVÁZLAT

    FEDEZZ FEL EGY VIZES ÉLŐHELYET!

    Vizes élőhelyek megismerése terepi vizsgálatokon keresztül.

  • VÍZ · PROJEKTTERV

    EGY CSEPP VÍZBŐL

    A tanulók érzékszervi vizsgálatokat végeznek, majd szemléletesen bemutatják a Föld vízkészletének arányait. Ezután víztakarékossággal kapcsolatos matematikai feladványokkal végeznek, majd a vízről verselnek, mesélnek, énekelnek.

  • VÍZ · PROJEKTTERV

    SZABADULÓSZOBA A VÍZÉRT!

    A miniprojekt célja, hogy játékos és interaktív módon felhívja a figyelmet a Földünk egyik legnagyobb kincsére a vízre. A projekt lényege, hogy a tanórákon eddig szerzett ismereteik alapján, a gyerekek maguk készítenek egy szabaduló szobát.

  • EGÉSZSÉGVÉDELEM · ÓRAVÁZLAT

    FENNTARTHATÓ ÉLETMÓD

    A diákok megismerkedhetnek a fenntartható életmód, a fenntartható táplálkozás és az élelmiszerpazarlás fogalmával.

  • EGÉSZSÉGVÉDELEM · ÓRAVÁZLAT

    KIKNEK KÖSZÖNHETJÜK ÉTELEINKET?

    A foglalkozás alkalmával a diákok bemutatnak egy általuk kiválasztott gazdálkodó ember képzeletbeli élettörténetét.

  • EGÉSZSÉGVÉDELEM · ÓRAVÁZLAT

    AZ ÉLELMISZER ÚTJA

    A foglalkozások alkalmával a gyerekek megtudhatják például, hogy mennyi élelmiszert fogyasztanak a világ különböző országaiban élő családok hetente, illetve mit tehetnek ők maguk is azért, hogy csökkentsék az ökológiai lábnyomukat.

  • EGÉSZSÉGVÉDELEM · PROJEKTTERV

    ÉLELMISZER-HULLADÉK FELMÉRÉS

    A tanulók saját megfigyeléseikre alapozva összehasonlítják az elfogyasztott élelmiszer mennyiségét az elpazarolt élelmiszer mennyiségével, az eredmények alapján közösen kialakítanak egy iskolai és egy otthoni kezdeményezést az élelmiszer-hulladék csökkentése érdekében.

  • EGÉSZSÉGVÉDELEM · PROJEKTTERV

    "SZERESD A VIRÁGOT..."

    A projekt célja, olyan növényekkel gazdagított tantermi környezet kialakítása, amely a testi és a lelki egészségükre egyaránt pozitívan hat.

  • EGÉSZSÉGVÉDELEM · PROJEKTTERV

    TERMÉSZETES KISKERT – KISKERTBEN A TERMÉSZET

    A modul célja a biokert, komposztálás és permakultúrás gazdálkodás kivitelezésének megismerése, valamint a természetközeli gazdálkodás összefüggéseinek és előnyeinek feltárása.

  • EGÉSZSÉGVÉDELEM · PROJEKTTERV

    MAGTÓL AZ ASZTALIG

    Növénytermesztési és ételkészítési praktikák, iskolai keretek között megvalósítható módszerekkel.

  • EGÉSZSÉGVÉDELEM · PROJEKTTERV

    A NÖVÉNYEK SEGÍTSÉGET KÉRNEK

    Gyerekekkel közösen kialakított iskolakert, mint projektfeladat előkészítése, megvalósítása és értékelése.

  • FELELŐS FOGYASZTÁS · ÓRAVÁZLAT

    TUDATOS VÁSÁRLÁS A HÉTKÖZNAPOKBAN

    A tanórák célja többek között: - Az energiahatékony, energia- és nyersanyag-takarékos, illetve „zöld” gazdálkodás és életvitel szemléletének megismerésével a környezettudatos állampolgári magatartás megalapozása. - A mindennapi élethelyzetekből adódó pénzügyi döntéshelyzetek megismertetésével, a tanuló saját életében is alkalmazható egyszerű költségvetés készítésével a problémamegoldó gondolkodás fejlesztése.

  • FELELŐS FOGYASZTÁS · ÓRAVÁZLAT

    FENNTARTHATÓ KÖZLEKEDÉS

    A diákok a közlekedés történetén keresztül megismerkednek a környezetkímélő közlekedési eszközökkel és a közlekedési módok fenntarthatóbb megoldásaival.

  • FELELŐS FOGYASZTÁS · PROJEKTTERV

    ÖKO DIVATHÉT-ECO FASHION WEEK

    A projekt célja, hogy a tanulók megtanulják, hogyan legyenek öko divatosak, saját kreativitásuk fejlesztésével, DIY ötletek, kapszula gardrób kialakításával.

  • FELELŐS FOGYASZTÁS · PROJEKTTERV

    ÖNMAGUNK ÉS KÖRNYEZETÜNK TISZTÁN TARTÁSA FENNTARTHATÓBB MEGOLDÁSOKKAL (SZAPPANKÉSZÍTÉSSEL)

    A projekt első felében a tanulók megismerkednek a tisztálkodás fenntarthatóbb lehetőségeivel, a második felében a szappankészítés lépéseivel, majd a tanulók saját szappant készítenek maguknak.

  • FELELŐS FOGYASZTÁS · PROJEKTTERV

    AZ ÉLELMISZER HULLADÉKOK CSÖKKENTÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI

    A foglalkozás célja a diákok figyelmének felkeltése az élelmiszerhulladék keletkezésére, hatásaira és megelőzésének lehetőségeire.

  • FELELŐS FOGYASZTÁS · PROJEKTTERV

    FENNTARTHATÓ HÁZTARTÁS

    A projektben a tanulók a háztartások (családok) fogyasztási szokásait vizsgálják, foglalkoznak az ökológiai lábnyom a túlfogyasztás, a fast fashion és az élelmiszerpazarlás témáival.

  • HULLADÉK · ÓRAVÁZLAT

    MOBIL-ÉLET

    A mobiltelefon funkciói, életútja, alkotórészei és hulladékként történő kezelése.

  • HULLADÉK · ÓRAVÁZLAT

    HOVÁ VISZED AZ ENERGIÁT?

    Szárazelemek és akkumulátorok újrahasznosítása.

  • HULLADÉK · ÓRAVÁZLAT

    MŰANYAG, MINT VESZÉLYFORRÁS

    A műanyagok problémájának gyakorlati megoldásai.

  • HULLADÉK · ÓRAVÁZLAT

    MINDENNAPI SZEMETÜNK ÉS ELEKTRONIKAI HULLADÉKAINK

    Az elektronikai hulladéktermelés és -elhelyezés problémája és a mobiltelefon vásárlási és használati szokások.

  • HULLADÉK · PROJEKTTERV

    NÉZZ SZEMBE A SZEMETEDDEL! TARTS RENDET A HULLADÉKOK KÖZÖTT!

    Hulladékok megismerése, hangszerkészítés hulladékból.

KÖZÉPISKOLA

  • VÍZ · ÓRAVÁZLAT

    FEDEZZ FEL EGY VIZES ÉLŐHELYET!

    Vizes élőhelyek megismerése terepi vizsgálatokon keresztül.

  • VÍZ · ÓRAVÁZLAT

    VÍZ, VÍZ, TISZTA VÍZ...

    Az óravázlat az ivóvíz minőségi követelményeivel, a természetes vizek szennyező anyagaival, a fontosabb hazai vizeket érintő katasztrófák bemutatásával foglalkozik.

  • VÍZ · ÓRAVÁZLAT

    A VÍZ A LEGÉRTÉKESEBB KINCS

    Az óravázlat tartalmából: "Hogyan csökkenthetjük vízfogyasztásunkat otthonunkban?", "Egy fehér póló vízlábnyoma", "Virtuális víz, élelmiszer vízlábnyom"

  • VÍZ · PROJEKTTERV

    SZABADULÓSZOBA A VÍZÉRT!

    A miniprojekt célja, hogy játékos és interaktív módon felhívja a figyelmet a Földünk egyik legnagyobb kincsére a vízre. A projekt lényege, hogy a tanórákon eddig szerzett ismereteik alapján, a gyerekek maguk készítenek egy szabaduló szobát.

  • EGÉSZSÉGVÉDELEM · ÓRAVÁZLAT

    FENNTARTHATÓ ÉLETMÓD

    A diákok megismerkedhetnek a fenntartható életmód, a fenntartható táplálkozás és az élelmiszerpazarlás fogalmával.

  • EGÉSZSÉGVÉDELEM · ÓRAVÁZLAT

    TUDOMÁNYOS TÁPLÁLKOZÁS

    A diákok megismerkednek a közösségi kertek gazdálkodóinak tevékenységeit, az általuk kifejtett hatásokat, kezdve a helyi közösségtől, egészen a széles értelemben vett fenntarthatóságig.

  • EGÉSZSÉGVÉDELEM · ÓRAVÁZLAT

    TÁPLÁLKOZÁS ÉS KÖRNYEZET

    A tanulók ismereteket szereznek a táplálkozáshoz kapcsolódó környezeti hatásokról, emellett megismerik a gasztronómia az ételkészítés, ételválasztás, az étkezés módját és hatásukat az egészségre.

  • EGÉSZSÉGVÉDELEM · ÓRAVÁZLAT

    ÖKOTUDATOS-EGÉSZSÉGES ÉTKEZÉS

    Az óravázlat tartalmából: a világ 5 legegészségesebb konyhája, okostányér, hazai szuperélelmiszerek, élelmiszer kilométer mérés

  • EGÉSZSÉGVÉDELEM · PROJEKTTERV

    ÉLELMISZER-HULLADÉK FELMÉRÉS

    A tanulók saját megfigyeléseikre alapozva összehasonlítják az elfogyasztott élelmiszer mennyiségét az elpazarolt élelmiszer mennyiségével, az eredmények alapján közösen kialakítanak egy iskolai és egy otthoni kezdeményezést az élelmiszer-hulladék csökkentése érdekében.

  • FELELŐS FOGYASZTÁS · ÓRAVÁZLAT

    A COVID JÁRVÁNY ÉS A FENNTARTHATÓSÁG KAPCSOLATA

    A diákok a COVID járvány pozitív, illetve negatív hatásait fogják vizsgálni fenntarthatósági szempontból. Az óra hozzájárul ahhoz, hogy felismerjék milyen környezetterhelő szokásaink vannak és segítheti azt, hogy a mindennapokat környezettudatosabban töltsék.

  • FELELŐS FOGYASZTÁS · ÓRAVÁZLAT

    FENNTARTHATÓ KÖZLEKEDÉS

    A diákok a közlekedés történetén keresztül megismerkednek a környezetkímélő közlekedési eszközökkel és a közlekedési módok fenntarthatóbb megoldásaival.

  • FELELŐS FOGYASZTÁS · ÓRAVÁZLAT

    ELFOGYASZTJUK A FÖLDET?

    Az óravázlat tartalmából: "Mit jelent a túlfogyasztás?", "Zöld iránytű a vásárláshoz Láss át a szitán!", "Milyen vevőtípus vagy? Tudatos vásárlás"

  • FELELŐS FOGYASZTÁS · PROJEKTTERV

    ÖKO DIVATHÉT-ECO FASHION WEEK

    A projekt célja, hogy a tanulók megtanulják, hogyan legyenek öko divatosak, saját kreativitásuk fejlesztésével, DIY ötletek, kapszula gardrób kialakításával.

  • FELELŐS FOGYASZTÁS · PROJEKTTERV

    LÁSS A POLCOK MÖGÉ

    A tudatos élelmiszervásárlás és a fenntartható táplálkozás ismereteinek körbejárása.

  • FELELŐS FOGYASZTÁS · PROJEKTTERV

    FENNTARTHATÓ HÁZTARTÁS

    A projektben a tanulók a háztartások (családok) fogyasztási szokásait vizsgálják, foglalkoznak az ökológiai lábnyom a túlfogyasztás, a fast fashion és az élelmiszerpazarlás témáival.

  • HULLADÉK · ÓRAVÁZLAT

    MOBIL-ÉLET

    A mobiltelefon funkciói, életútja, alkotórészei és hulladékként történő kezelése.

  • HULLADÉK · ÓRAVÁZLAT

    HOVÁ VISZED AZ ENERGIÁT?

    Szárazelemek és akkumulátorok újrahasznosítása.

  • HULLADÉK · ÓRAVÁZLAT

    MŰANYAG, MINT VESZÉLYFORRÁS

    A műanyagok problémájának gyakorlati megoldásai.

  • HULLADÉK · ÓRAVÁZLAT

    ZERO WASTE

    Nulla pazarlás, nulla hulladék lehetőségeinek körbejárása.

  • HULLADÉK · PROJEKTTERV

    NÉZZ SZEMBE A SZEMETEDDEL! VÁLOGASSUK KI A HULLADÉKOT A SZEMÉTBŐL!

    Ismerkedés az egyes hulladékfajtákkal és azok kezelési lehetőségeivel. Akcióterv készítés.

KORÁBBI ÉVEK ÓRATERVEI, MINTAPROJEKTJEI