ÓRATERVEK ÉS MINTAPROJEKTEK
A 2021. évi Fenntarthatósági Témahét kiemelt témái az erdő mint ökoszisztéma, a zöld gazdaság és a fenntartható közösségek. A megadott témákat három korosztály számára (alsó tagozat, felső tagozat, középiskola) kidolgozott tematikus óratervek és mintaprojektek segítségével ajánljuk feldolgozni, amelyek 2021. február 10-től online letölthetővé válnak.
A mintaprojektek alapján a fenntarthatóság pedagógiájában jártasabb pedagógusok saját maguk is kidolgozhatják az aktuális tanév témáihoz kapcsolódó heti projekttervüket. Ezek mellett az előző évek óratervei és mintaprojektjei is választhatók.
A tananyagok kizárólag online, letölthető formában érhetők el a honlapról, azok nyomtatása helyben, az iskolában történik.
A felkészüléshez, az egyes témák feldolgozását segítő oktatócsomagok állnak a pedagógusok rendelkezésre, amelyek tartalmazzák az egyes kiemelt témához kapcsolódó óravázlatokat, mintaprojekteket, digitális alkalmazásokat, online tanórákat, versenyeket, pályázatokat, aktivitásokat.
Az Országos Erdészeti Egyesület jóvoltából az erdő mint ökoszisztéma témában a következő szakmai háttéranyagok állnak a pedagógusok rendelkezésére, szabad felhasználásra:
·Klímaváltozás és az erdők kapcsolata
·„Mi fán terem az erdő?” kampány, az erdők ökoszisztéma szolgáltatásainak bemutatása
·Erdők a világban, Európában és Magyarországon kiadvány
·Országos Erdészeti Egyesület kisfilmjei
ONLINE TANÓRÁK 2020.

– (MÁV Zrt.) VIDEÓ MEGTEKINTÉSE
– (WWF Magyarország) VIDEÓ MEGTEKINTÉSE
– (Kecskeméti Neumann János Egyetem) VIDEÓ MEGTEKINTÉSE
– (PontVelem Utazó Iskola) VIDEÓ MEGTEKINTÉSE
A tanulók megismerik az energia fogalmát; és felismerik, hogy az élőlényeknek és a gépeknek is szükségük van energiára. Megismerik a megújuló és nem megújuló energiaforrásokat. Belepillantanak az erőművek működésébe. Követik az elektromos energia útját a fogyasztókhoz. Megtanulják, hogyan használhatják biztonságosan az elektromos áramot, és megismerik a veszélyeit. Ötleteket gyűjtenek az energiatakarékosságra.
(tömörített formátum)
Az óravázlat az általános iskola alsós korosztálya számára mutatja be a klímaváltozás hátterét, okait, és következményeit.
(tömörített formátum)
(tömörített formátum)
A gyerekek egy óriástársasjáték keretében mozgásos és gondolkodtató feladatok segítségével értelmezik a testmozgás és a környezetvédelem kapcsolatát.
(tömörített formátum)
Ludas Matyi gyógyító szerepét kerettörténetként használva a gyerekek a modul során játékos formában ismerkednek meg a magyarországi gyógynövényekkel, illetve azok gyógyhatásaival.
(tömörített formátum)
Az óravázlat során a diákok általános tájékoztatást kaphatnak a hulladékokról, azok gyűjtéséről és felhasználásáról.
(tömörített formátum)
Az óravázlat során a diákok megismerkednek a villamos energia- és a víztakarékosság szükségességével, az ezekhez a fogalmakhoz társuló közismert technológiákon (pl. LED, szürkevíz hasznosítás) keresztül.
(tömörített formátum)
A megújuló energiák (szél-, víz-, nap-, geotermikus energia) alkalmazásának és környezetvédelmi szerepének megismerése.
(tömörített formátum)
Az óravázlat az általános iskola felső tagozatosok számára mutatja be a klímaváltozás hátterét, okait, és következményeit.
(tömörített formátum)
Ökológiai és természetközeli kertgazdálkodás.
(tömörített formátum)
Egy egész hetet és iskolát felölelő sportos/mozgásos verseny, melyben az osztályok összemérhetik teljesítményeiket (mennyit mozogtak a hét során). A foglalkozások során megismerkednek a Magadért Sportolj! applikáció használatával és részt vehetnek a 2020. évi Fenntarthatósági Témahét keretében kiírásra kerülő Iskolai Sport Programon.
(tömörített formátum)
A test, a lélek és a szellem egységét megerősítő egészségnap az iskolában. A nap során közös testmozgás, szakmai előadók által tartott prevenciós előadások, reformbüfés egészségtúra (szellemi- és sportvetélkedő az osztályok között) vár a tanulókra.
(tömörített formátum)
Tarts rendet a hulladékok között!
(tömörített formátum)
Peter Golkin írja: „A két kedvenc dolgom az életben a könyvtárak és a biciklik. Mindkettő előremozdítja az embereket anélkül, hogy szemetet termelnének. A legjobb nap: elbiciklizni a könyvtárba.”
(tömörített formátum)
Az óravázlat során a diákok megismerkednek a villamos energia- és a víztakarékosság szükségességével, az ezekhez a fogalmakhoz társuló közismert technológiákon (pl. LED, szürkevíz hasznosítás) keresztül.
(tömörített formátum)
A klímaváltozás okai és következményei.
(tömörített formátum)
Egy egész hetet és iskolát felölelő sportos/mozgásos verseny, melyben az osztályok összemérhetik teljesítményeiket (mennyit mozogtak a hét során). A foglalkozások során megismerkednek a Magadért Sportolj! applikáció használatával és részt vehetnek a 2020. évi Fenntarthatósági Témahét keretében kiírásra kerülő Iskolai Sport Programon.
(tömörített formátum)
Tarts rendet a hulladékok között!
(tömörített formátum)
A BOOKR Kids 2019. március 11-29. között ingyenes hozzáférést biztosít a Fenntarthatósági Témahét témájához kapcsolódó animált, interaktív meséihez. Az órai alkalmazás elősegítésére pedagógiai-módszertani segédanyag is rendelkezésre áll a honlapon: bookrkids.com
Vizes élőhelyek állatainak megismerése és megfigyelése.
Élj egészségesen! Sportolj magadért és a közösségedért! – egészséges életmód, szabadidősport népszerűsítés.
A MASPORT applikáció véglegesítése ezekben a napokban zajlik, így az applikáció 2019. március 20. után lesz elérhető.
Élj egészségesen! Sportolj magadért és a közösségedért! – egészséges életmód, szabadidősport népszerűsítés.
A MASPORT applikáció véglegesítése ezekben a napokban zajlik, így az applikáció 2019. március 20. után lesz elérhető.
PIACON VAGY SZUPERMARKETBEN?
Modulvázlat Modulleírás1. melléklet2. melléklet3. melléklet4. melléklet5. melléklet6. melléklet7. melléklet8. melléklet9. melléklet10. melléklet11. mellékletLetöltés egyben
(ZIP, tömörített formátum)
MIT MESÉL A TERMÉSZET?
A Tizenkét hónap című újgörög népmese feldolgozása.
KIKNEK KÖSZÖNHETJÜK ÉTELEINKET?
Társadalomtudományi kutatások az élelmiszerekről.
ÉLELMISZER-HULLADÉK FELMÉRÉS
ÉGIG NŐNEK-E A FÁK?
ModulvázlatModulleírás1. melléklet2. melléklet3. melléklet4. melléklet5. melléklet6. melléklet7. melléklet8. melléklet9. melléklet10. melléklet11. melléklet12. melléklet13. melléklet14. melléklet15. melléklet16. melléklet17. melléklet18. melléklet19. melléklet20. melléklet21. melléklet22. melléklet23. melléklet25. melléklet27. melléklet28. melléklet29. melléklet30. melléklet31. melléklet32. melléklet33. melléklet34. melléklet35. melléklet37. melléklet38. melléklet39. mellékletLetöltés egyben
(ZIP, tömörített formátum)
TUDOMÁNYOS TÁPLÁLKOZÁS
Alternatív élelmiszer-fogyasztási módszerek bemutatása.
Modulvázlat
FENNTARTHATÓSÁGI TÉRKÉP
Helyi környezeti és kulturális örökségünk a múltban és most
„VIGYÁZZ RÁ, VÉDD, HOGY UNOKÁD IS SZÍVESEN LAKJON ITT”„VIGYÁZZ RÁ, VÉDD, HOGY UNOKÁD IS SZÍVESEN LAKJON ITT” (PPTX)
EGÉSZSÉGES ÉLET EGY ÉLETEN ÁT!
Óravázlat1. prezentáció2. prezentáció3. prezentáció1. melléklet2. melléklet3. melléklet4. melléklet5. melléklet1. IKF melléklet2. IKF melléklet3. IKF mellékletLetöltés egyben
(ZIP, tömörített formátum)
ÉLJ OKOSAN GENERÁCIÓKON ÁT!
ÓravázlatJelenléti ív1. prezentáció2. prezentáció3. prezentáció4. prezentáció5. prezentáció6. prezentáció1. melléklet2. melléklet4. melléklet5. melléklet6. melléklet7. melléklet8. melléklet1. IKF melléklet2. IKF melléklet3. IKF melléklet4. IKF melléklet5. IKF mellékletLetöltés egyben
(ZIP, tömörített formátum)
CSEPPBEN A TENGER
A gyerekek vízhez való pozitív kötődésének kialakítása, erősítése a víz téma komplex körbejárásával.
CSEPPBEN A TENGER
- Modulvázlat1. melléklet2. melléklet3. melléklet4. melléklet5. melléklet6. melléklet7. melléklet8. melléklet9. melléklet10. mellékletLetöltés egyben
(ZIP, tömörített formátum)
MONDD, SZERETED AZ ÁLLATOKAT?
(HÁZI KEDVENCEK)
A gyerekek megismerkednek a felelős állattartással. Bemutatják saját házi kedvenceiket, riportot készítenek, kérdőíves felmérést végeznek másokkal, majd elemzik azokat.
TÁPLÁLKOZZ TUDATOSAN!
Az egészséges táplálkozással, a vitaminok fontosságával és a tudatos vásárlással, fogyasztással ismerkedhetnek meg a gyerekek.
AKTÍV TANULÓK / PASSZÍV HÁZA diákok megismerkedhetnek egy passzív ház működésével. Kérjük azokat az iskolákat, akik ezt a foglalkozást megvalósítják, töltsék ki a hozzá tartozó jelenléti ívet és juttassák el a megadott postacímre.
AKTÍV TANULÓK / PASSZÍV HÁZ
- ModulvázlatAKTÍV TANULÓK / PASSZÍV HÁZFEAT terv előkészítésePasszív házak 1. részPasszív házak 2. részJelenléti ív1. melléklet2. melléklet3. melléklet4. melléklet5. melléklet6. melléklet7. melléklet8. melléklet9. melléklet10. mellékletLetöltés egyben, videók nélkül
(ZIP, tömörített formátum)Van-e még esélyünk?Fosszilis tüzelőanyagokIzland a geotermikus mezők hazájaIdőjárás 2050-benPasszív ház rövidenA napenergia áraHőszivattyú - fűtési számításHogyan működik a hőszigetelés?A világítás evolúciójaVideók letöltése egyben
(ZIP, tömörített formátum)
ÓRATERVEK ÉS MINTAPROJEKTEK 2016
A Fenntarthatósági Témahét korosztályokra bontott tananyagát 2016-ban az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) és a Szerencsi Szakképzési Centrum Tokaji Ferenc Gimnázium szakértői csapata készítette el.
(Ökoiskolai nevelési-oktatási program - OFI)
5*45 perc (1-4. évf.)
Az egymásra épülő tanórák során a gyerekek megismerkednek a papír történetével, a szelektív hulladékgyűjtés papírra vonatkozó szabályaival, az újrahasznosítás lehetőségeivel, és végül újrahasznosított papírt készítenek. A téma felvezetéséhez tekintsék meg a "A papír története - Kínától Dunakesziig" vagy az "Merítsük ki a hulladékot a szemétből! - Bemutató a papír újrahasznosításáról" című kisfilmek egyikét!
Letöltés(Ökoiskolai nevelési-oktatási program - OFI)
4*45 perc (5-8. évf.)
A foglalkozások célja: az ökológiai lábnyom fogalmának megismerése az élelmiszereken keresztül. A foglalkozások alkalmával a gyerekek megtudhatják például, hogy mennyi élelmiszert fogyasztanak a világ különböző országaiban élő családok hetente, illetve mit tehetnek ők maguk is azért, hogy csökkentsék az ökológiai lábnyomukat. A téma felvezetéséhez tekintsék meg az "Ökológiai lábnyom" vagy az "Egy bolygón élünk" című kisfilmek egyikét!
Letöltés(Szerencsi Szakképzési Centrum Tokaji Ferenc Gimnázium)
3*45 perc (középiskolai tananyag)
A foglalkozás célja, hogy fejlessze a középiskolai tanulók környezeti érzékenységét, megértesse velük a helyi, a regionális és a globális környezeti problémák felismerésének, mérséklésének és megakadályozásának fontosságát és lehetőségeit. A szemléletformálás eredményeképpen tudatosulnia kell a tanulókban, hogy a Föld egy törékeny ökológiai rendszer, melynek megőrzése a mostani és az eljövendő generációk közös feladata. A téma felvezetéséhez tekintsék meg a "Klímánk védelmében" című kisfilmet!
Letöltés